Zie je die enorme plank hout hierboven? Dat wordt de body van mijn custom gitaar.

Tijd voor een gitaarbouw update. In mijn laatste blogpost schreef ik over het maken van de templates voor mijn gitaar. Deze templates ga ik gebruiken als leidraad voor de ‘echte’ gitaar.

Inmiddels heb ik ook de headstock (kop van de gitaar) ontworpen en ook daar een template van gemaakt. Het ontwerp van die headstock was één van de lastigste dingen tot nu toe. Ik wilde de lijnen van de gitaarbody terug laten komen in de kop van de gitaar en dat viel niet mee. Uiteindelijk is het een ‘reversed headstock’ geworden met 2 tuners aan de bovenkant en 4 aan de onderkant.

Toonhout: mijn selectie

Nu het ontwerp van de gitaar definitief is en de templates zijn gemaakt heb ik de toonhout geselecteerd voor de body, de top, de hals en het fretboard. De keuzes die je hierin maakt zijn uiteindelijk van invloed op het geluid dat de gitaar zal produceren.

Ik hou persoonlijk erg van de heldere sound van Fender gitaren en dat wil ik ook voor mijn gitaar. Tegelijkertijd wil ik geen Fender kopie.

Toonhout voor de body: swamp ash en spalted maple

Voor de gitaarbody heb ik gekozen voor swamp ash. Swamp ash is een Essen soort die groeit in de moerassige, zuidelijke staten van Amerika. Door de hoge luchtvochtigheid en temperatuur groeien deze bomen vrij snel waardoor deze houtsoort vrij licht is. Swamp ash produceert een heldere toon en heeft een lange sustain. Daarnaast heeft swamp ash doorgaans een mooie nerf en dat draagt uiteraard bij aan het esthetische effect van de gitaar.

Het stuk swamp ash voor de body dat ik koos uit de voorraad van Danny Marcovich heeft ruim 10 jaar in de workshop gelegen. Een groot deel van de houtvoorraad in de workshop van Danny is geimporteerd uit Amerika en is aldaar met de hand geselecteerd door masterbuilder Michael Tobias. Als dat geen ‘mojo’ is dan weet ik het ook niet meer.

Mijn gitaar krijgt een top van bookmatched spalted maple. Een kleine toelichting: Een top op een gitaarbody is een dunne laag hout die dezelfde vorm heeft als de gitaarbody maar doorgaans van een andere houtsoort is dan de body zelf. Vaak worden hier prachtige houtsoorten als quilted maple, tigerstripe maple en dus ook spalted maple voor gebruikt.

Spalted maple is afkomstig van een dode esdoorn die is gaan schimmelen (spalting). Als zo’n boom op tijd gekapt en gedroogd wordt dan stopt de schimmel en ontstaat er een uniek patroon van donkere, soms bijna zwarte lijnen. Ik las op internet een interview met een gitaarbouwer die het ‘natures canvas’ noemde.

Bij bookmatching wordt een stuk hout doormidden gezaagd en vervolgens als een boek opengeslagen. Hierdoor ontstaan een kopie van de houtnerf en zijn beide helften identiek. Een bookmatched gitaartop is gewoon fantastisch en geeft een gitaar een exclusief uiterlijk.

De spalted maple top wordt niet rechtstreeks op de swamp ash body gelijmd. Tussen de swamp ash body en spalted maple top komt een dun laagje purple heart fineer van 1 milimeter. Dit zorgt voor een betere lijmverbinding tussen de top en de body en heeft als bijkomend voordeel dat bij het bewerken van de body het randje purple heart aan de zijkanten zichtbaar wordt als een dunne lijn die de contouren van de body volgt.

Toonhout voor de hals: maple en indian rosewood

Voor de hals van mijn gitaar heb ik gekozen voor een prachtig stuk maple. Ook dit hout heeft ruim 10 jaar op de plank gelegen. Hierop komt een toets van Indian rosewood. De combinatie van maple en rosewood is veelgebruikt voor gitaarhalzen. Het zware rosewood zorgt voor een warme toon en heeft niet zoveel hoog. Perfect dus in combinatie met maple dat bekend staat om haar heldere toon.

Ik heb mogen kiezen uit 4 stukken Indian rosewood. Identiek van afmeting en toch totaal verschillend. Door het hout op ongeveer eenderde van de lengt licht vast te houden en het vervolgens onderaan te bekloppen krijg je een indruk van de klank van het hout.

Twee van de vier stukken klonken bijna identiek, een stuk rosewood had een veel hogere toon en het vierde stuk had een diepe, donkere toon die heel lang resoneerde. Dit laatste stuk ga ik gebruiken voor mijn fretboard.

Nu het toonhout voor mijn gitaar is geselecteerd ben ik begonnen met het bewerken ervan. Daarover later meer.