Als je net als ik bijna dagelijks de SERPs van je belangrijkste keywords bijhoudt dan valt het meteen op wanneer er een drastische wijziging heeft plaatsgevonden rondom de posities die jij met je keywords inneemt. In dit specifieke geval stond er opeens een nieuwe ‘site’ in de top 10 bij Google op een belangrijk keyword voor een webshop waarop ik optimaliseer.

De top 7 bij Google op het moment dat ik het domein voor het eerst zag opduiken:

  1. .com site van het merk
  2. nl versie van de site van het merk
  3. facebook pagina van het merk (twijfel je nog of je een facebook pagina moet hebben? :-) )
  4. concurrerende webwinkel
  5. nog een concurrerende webwinkel
  6. het domein met de placeholder en backlinks
  7. mijn shop

Er bleek geen site op het domein te draaien maar alleen een placeholder vol met AdSense advertenties voor gerelateerde producten en de melding dat dit domein te koop was. Een check bij archive.org leerde dat het om een domein uit 2007 ging waarop een actiemarketing site heeft gedraaid.¬† Open site explorer gaf ongeveer 330 dofollow links met ‘mijn’ keyword in de anchor text.

Voorlopige conclusie

Als ik dit domein zou kopen en via een 301 redirect zou verwijzen naar mijn shop, dan worden die 330 backlinks onderdeel van het linkprofiel van mijn shop en zou ik naar verwachting een aantal plaatsen stijgen bij Google waarbij mijn doel zou zijn om op de vierde plek terecht te komen.

Om vooral niet te roekeloos te werk te gaan door het gewoon te doen om er vervolgens achter te komen dat Google hier niet blij van wordt en straf uitdeelt, heb ik in mijn plan voorgelegd aan een aantal SEO collega’s uit mijn netwerk. Iedereen¬† gaf aan dat mijn opzet prima zou moeten werken. In onderstaande YouTube video gaat Matt Cutts in op linkbuilden via 301 redirects. Naast het standaard Google evangelie ‘produceer goede content, dan komen de links vanzelf’ geeft Cutts aan dat linkbuilding via 301 redirect geen probleem is zolang het niet de enige links zijn die naar je site wijzen.

Tijd voor actie

De eigenaar van het domein bleek een van de grotere domeinhandelaren die in Nederland actief is en gelukkig geen goudzoeker die buitenproportionele prijzen voor zijn domeinen vraagt. Na wat onderhandelen een mooie prijs overeengekomen en het domein overgedragen naar mijn TransIP account. Inmiddels een hostingaccountje voor het domein opgezet en een 301 redirect klaarstaan voor alle inkomende traffic. Daarnaast het domein toegevoegd aan Google Webmaster Tools en aldaar een ‘change of address’ aangevraagd waarbij je aangeeft dat een domein is komen te vervallen en wat het nieuwe domein is (mijn shop in dit geval). Vervolgens afwachten en Google in de gaten houden om te zien wat er gebeurt.

linkbuilding met vrijgekomen domeinen : het resultaat

Na een paar dagen zie ik wat beweging in de SERPS. Mijn shop is een plek gestegen en heeft haasje over gedaan met het domein wat gekocht is. Leuk, maar niet genoeg. De volgende dag gebeurt er niets maar de dag daarna is het aangekochte domein uit de rankings verdwenen.¬† Vervolgens gebeurt er een paar dagen niet maar dan komt de boel echt in beweging en zien de SERP’s er zo uit:

  1. .com site van het merk
  2. nl versie van de site van het merk
  3. mijn shop
  4. concurrerende webwinkel
  5. facebook pagina van het merk (twijfel je nog of je een facebook pagina moet hebben? :-) )
  6. concurrerende webwinkel
  7. nog een concurrerende webwinkel

In een week tijd heb ik door deze actie de derde plek bij Google bereikt op een concurrerend keyword waar ook bij de gesponsorde resultaten de competitie hevig is.

Ten slotte

Linkbuilding me vrijgekomen domeinen met relevante links werkt prima om je rankings te verstevigen of te verbeteren. Let wel op de verhouding in de backlinks die je op deze manier verkrijgt en de links die je al had. Alleen op deze manier linkbuilden is niet aan te raden.

En ten slotte voor alle marketeers: als je een succesvolle actiemarketing site hebt gelanceerd en de actie is voorbij, hef die site dan niet op maar gebruik de links op bovenstaande manier om je hoofdsite een boost te geven. Een domein kost hooguit een tientje dus daar hoef je het niet voor te laten.

Update 29-02-2012: Inmiddels staat mijn shop al geruime tijd op de eerste plek bij Google. Zelfs boven de site van het merk zelf.

Af en toe een update in je inbox?